Få saker dräper energinivåerna så mycket som att gå runt med smärtor eller ömhet. Ryggen är väldigt utsatt, och de allra flesta vuxna har någon gång upplevt ömhet eller smärtor i ryggen. Väldigt många upplever det ofta, och det kan ofta vara väldigt hämmande för familjelivet. Därför är det en bra ide att göra vad man kan för att förebygga ryggproblem.

Koll på ergonomi och träning

Om man inte redan satt sig in i hr man lyfter rätt, och hur man bör sitta om man jobbar vid ett skrivbord, så är det hög tid att göra det. Ergonomi är viktigt när det gäller att undvika långsiktig utslitning. Förutom ergonomi, är träning en av de viktigaste faktorerna när man önskar att förebygga ryggproblem. I begreppet träning skall man dock här inkludera den generella livsstilen. Ryggen har det bäst när man är aktiv, och varierar mellan vila, sittande, gående och annan fysisk aktivitet som tex. löp. Förebyggande ryggträning handlar därför primärt om att vara aktiv så ofta som möjligt. Därutöver bör man träna sin bålmuskulatur, dvs. musklerna i ryggen och magen. Många som går till gym, fuskar med bålträning. Det är inte lika sexigt eller roligt som exempelvis att träna bröstmuskler och biceps. Men det är den viktigaste styrketräningen ur ett hälsoperspektiv, tillsammans med konditionsträning.

Hållningskorrigerande kläder

Ett sätt att hjälpa sin rygg är hållningskorrigerande kläder. Hållningen betyder en hel del för hur mycket slitage man upplever på sin rygg. Dessa kläder är utformade för att minska ömhet och spänningar. De förbättrar din hållning genom att öka din kroppskännedom och ditt muskelminne. De låter dina muskler arbeta ändamålsenligt, och på så sätt effektiveras kroppens förmåga. Om man redan har en medicinsk åkomma eller en idrottsskada, bör man först tala med sin läkare och eller fysioterapeut innan man använder hållningskorrigerande kläder. Dessa kläder är framförallt geniala när det handlar om att förebygga problem, och hjälper dig att ha en aktiv livsstil.